Zaken Doen

Alles over zaken doen

Tips als je als ondernemer medewerkers wilt aannemen

Ben je gegroeid als ondernemer en denk je erover na om medewerkers aan te nemen? Lees dan hier tips om hiermee te starten. Zo maak je meteen een goede start als werkgever.

Maak gebruik van payrolling

Als je nog weinig ervaring hebt met salarisadministratie is het handig om de salarisadministratie te regelen via payrolling.  Een payroll organisatie regelt de salarisadministratie en de uitbetaling van het salaris. De payroll organisatie is de formele werkgever voor jouw payrollmedewerkers. Deze organisatie draagt de werkgeverslasten, zoals verzekeringen en uitbetaling bij ziekte. Hierdoor heb je minder risico’s. Vooral als je start als ondernemer is het fijn om de risico’s zo laag mogelijk te houden.

Het schrijven van de vacaturetekst

Het uitsturen van een vacaturetekst is zo gedaan. Echter zijn er dingen waarop gelet moet worden. Ten eerste is het belangrijk dat je met de vacaturetekst de juiste doelgroep aanspreekt. Hiervoor moet jij bepalen wat voor soort medewerkers je zoekt en je in deze soort persoon inleven. Denk hierbij aan wat diegene zoekt in een baan en wat voor tone of voice past bij deze persoon. De dingen die deze soort persoon belangrijk vindt in een baan moeten benadrukt worden in de vacature. Dit kunnen zaken zijn zoals een 13e maand, vrijmibo borrel of extra vakantiedagen. Als je een professionele vacaturetekst wilt kun je dit ook uitbesteden aan een copywriter. Een copywriter is gespecialiseerd in het vinden van de juiste tone of voice en de tekst hierop aan te passen.

Inhoud van sollicitatieprocedure

Stel van tevoren goed vast hoe je de sollicitatieprocedure wilt doen. Benoem dit ook in de vacaturetekst en tijdens het eerste sollicitatiegesprek. Zo weten de sollicitanten waar ze aan toe zijn. Naast het bekijken van de cv en motivatiebrief kan je ook de achtergrond van de sollicitant checken. Je kunt bijvoorbeeld vragen naar een referentie. Een andere manier is de sociale media kanalen te bekijken van de sollicitanten. Tegenwoordig staat er veel online over mensen, waardoor je al een goed beeld kunt krijgen van de sollicitant. Je kunt er ook voor kiezen om de sollicitanten eerst een online opdracht te laten doen, oftewel een assesment. Hiermee kan je de kennis en/of vaardigheden van de sollicitanten testen.

Wil je nog meer tips over het aannemen van personeel? Vraag dan eens tips aan iemand binnen je netwerk die een bedrijf met personeel heeft. Van andere succesvolle ondernemers leer je het meest!