Zaken Doen

Alles over zaken doen

Betekenis accountmanager

Een accountmanager vind je in bijna ieder bedrijf, maar wat de betekenis van accountmanager is, blijft voor veel mensen toch een raadsel. Wat doet een accountmanager nu eigenlijk precies? En is zo iemand wel nodig? Zo iemand is zeker wel nodig. Het managen van accounts houdt namelijk in dat je verantwoordelijk bent voor relatiebeheer. Accounts zijn bijvoorbeeld klanten. Dit kunnen bestaande klanten zijn, maar ook nieuwe potentiële klanten. De relatie met hen allemaal moet goed onderhouden of gevoed worden voor een succesvolle samenwerking. Dat is de betekenis van accountmanager.

Wat doet een accountmanager?

Een accountmanager kan zich dus bezighouden met verschillende aspecten in het relatiebeheer. Als een bedrijf nog startende is of al langer bestaat en in een groeifase zit, is het natuurlijk fijn als er nieuwe klanten geworven worden. Dat kan een accountmanager als belangrijke taak hebben op dat moment. Als een bedrijf prima loopt en geen ambitie heeft om haar klantenbestand uit te breiden, is de betekenis van accountmanager weer net iets anders. Dan is de accountmanager vooral bezig met het onderhouden van de bestaande relaties om daar zo veel mogelijk profijt uit te kunnen halen. Ook dat is belangrijk voor een bedrijf.

Accountmanager worden

Je kunt niet zomaar accountmanager worden. Wel kun je een opleiding volgen om de juiste vaardigheden te leren voor de functie. Dat kan bijvoorbeeld bij Fabius opleidingen. Je leert daar eerst in 30 lessen hoe je administratief medewerker wordt. Dit onderdeel sluit je af met een examen en daar krijg je al een diploma voor. Daarna ga je je nog een aantal weken verdiepen in de vaardigheden voor een accountmanager. Ook dat deel sluit je af met een examen en ook daarna krijg je weer een diploma. Alles over de functie accountmanager lees je op deze pagina.