Help! Mijn merknaam is niet onderscheidend genoeg
Je wilt je merknaam vastleggen, dat is een goed idee! Toch is dit niet zo gemakkelijk als je denkt. Je zult hiervoor namelijk een goede merknaam moeten bedenken die ook nog eens origineel en onderscheidend genoeg is. Wanneer je merknaam te beschrijvend is, zal hij worden afgekeurd. Dit wil je natuurlijk niet hebben. Maar wat doe je als je merknaam niet goed onderscheidend is?
Wat doe ik als mijn merknaam niet onderscheidend genoeg is?
Oeps! Je hebt geen goed onderzoek gedaan op https://deponeerjemerk.nl/ en hebt nu een merknaam die niet onderscheidend genoeg blijkt te zijn. Dit kan gebeuren, geen zorgen, maar het is wel vervelend, omdat je hiervoor weer opnieuw achter de tekentafel moet springen. Je zult nu natuurlijk wel een paar stappen moeten ondernemen; je komt er niet zo gemakkelijk van af. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een specifiek en origineel beeldelement toe te voegen aan je merk. Hierbij kun je dus denken aan een logo. Je merk zal dan onderscheidend worden omdat hij nu samen wordt geleverd met een beeldelement.
Een onderscheidend ontwerp toevoegen bij het merknaam vastleggen
Ga je voor de toevoeging van een beeldmerk? Dan moet je een logo wel onderscheidend genoeg ontwerpen, zodat je hier niet ook op wordt afgerekend. Zo kun je een logo nemen met een zeer bijzondere en aparte weergave of schrijfwijze. Soms wordt een beeldmerk ook gecombineerd met woordelementen, en wordt op deze manier het logo speels gemaakt.
Een onderscheidend, niet beschrijvende werknaam
Let er wel goed op dat jouw merk onderscheidend genoeg is, en dat het niet te beschrijvend is. Een voorbeeld hiervan is wanneer je schoenen wilt verkopen en je merknaam SHOE is. Dit wordt niet geaccepteerd voor schoenen. De reden hiervoor is omdat het onderscheidend vermogen mist. Onthoud dus dat je niet direct iets mag zeggen over de diensten of producten die je je consumenten aanbiedt.