Zaken Doen

Alles over zaken doen

tips goede huisstijl

Tips voor het (laten) maken van een eigen huisstijl

Als u goede zaken wil doen en als u graag wil dat bedrijven en klanten uw bedrijf herkennen, is een goede huisstijl onmisbaar. Hierin is de visuele uitstraling van uw bedrijf namelijk goed en zorgvuldig verpakt. In dit blog geven wij u tips voor het (laten) maken van een goede en herkenbare huisstijl.

Logo

Wilt u een huisstijl laten maken? Dan hoort daar een logo bij. Waar moet een logo aan voldoen? En wat is een goed logo? Een logo is meer dan louter een grafisch ontwerp van een bedrijf of merk. Een logo is onderdeel van het corporate design en bestaat uit drie componenten.
  • Woordmerk: de bedrijfsnaam geeft helder aan hoe het bedrijf heet. Een logo met alleen de naam is een zogenaamd ’typografisch logo’
  • Beeldmerk: een icoon of afbeelding geven de naam betekenis en geven het een symbolisch karakter
  • Tagline of pay-off: dat is de bedrijfsslogan die aanduidt wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

Kleur geeft emotie aan uw merk

Kleuren geven ook aan waar een bedrijf voor staat. De psychologische betekenis van kleuren is zelfs voor een groot deel universeel. Wat doen bijvoorbeeld de volgende kleuren in een huisstijl? Bijvoorbeeld:
  • Rood is een echte signaalkleur en wordt overal geassocieerd met liefde, kracht en passie, maar soms ook met agressie en gevaar
  • Blauw staat voor rust, vertrouwen en waardigheid, maar ook voor status en macht
  • Zwart staat voor elegantie en stijl en heeft daarnaast soms ook de associatie met de dood

Met storytelling je merkverhaal vertellen

Als het om uw bedrijf gaat, is het handig om in 3 zinnen uw bedrijf te pitchen. Ofwel: vertellen wat u als bedrijf doet op een manier die iedereen ook direct begrijpt. Als u de tone of voice heeft vastgesteld, kunt u met deze ‘gewone spreektaal’ een spannend bedrijfsverhaal ontwikkelen.

Het ontwerpen van een huisstijl

Een huisstijl ontwerpen is echt een specialisme. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen vaak zelf eerst iets in elkaar. Begrijpelijk, maar trap niet in die valkuil. De praktijk wijst al vele jaren uit dat iedereen uiteindelijk toch overstapt op een professioneel ontworpen huisstijl. Dat is namelijk echt zeer noodzakelijk voor het laten groeien en voortbestaan van een bedrijf. Wie zaken wil doen en producten wil verkopen met een houtje-touwtje logo en huisstijl kan daar prima mee op de markt gaan staan, maar zal in het echte zakenleven geen hoge ogen gooien. Ons advies is een professioneel huisstijl bureau inschakelen! Wilt u meer zakelijke tips opdoen? Lees dan vooral ook onze andere zakelijke blogs.